Forskjell mellom versjoner av «Tidslinje»

Fra Seigmen.no
Hopp til navigeringHopp til søk
Linje 3: Linje 3:
  
 
{| cellpadding="5"
 
{| cellpadding="5"
!align="left"|'''Årstall'''
+
|'''1989'''
!align="left"|'''Artist'''
+
|'''[[Hovedside|Seigmen]]'''
!align="left"|'''Begivenhet'''
+
|'''Konsert'''
!align="left"|  
+
|'''Seigmen spiller sin første konsert.'''
 +
|-
  
 
|-
 
|-
|1989
+
|
|[[Hovedside|Seigmen]]
+
|
|Konsert
+
|
|Seigmen spiller sin første konsert.
+
|I et hjørne på et utested står en ung mann og ler. Det er i de siste dagene av 80-tallet og «Klisne Seigmenn» står på scenen. For denne mannen et begredelig skue, men to måneder tidligere bestod bandet av ikke mer enn navnet selv, Sverre Økshoff og Alexander Møklebust. Ikke en trommis, ikke en bassist, ikke en låt.
 +
 
 +
 
 +
Øystein Ronander, som senere trår inn som Seigmens manager, hadde startet en rockeklubb i Tønsberg og trengte hjelp til oppussing. Han ser sitt snitt til å hjelpe to kamerater i samme slengen og snart har Sverre og Alexander et øvingslokale. Ikke lenge etter er Øystein på ferde igjen og melder overgang for «The Gangsters» sin trommeslager Noralf Ronthi. Om ikke imponert over de andre bandmedlemmenes lyriske ferdigheter, ser likevel Noralf nok potensiale til å bli med videre.
 +
 
 +
 
 +
Nå mangler Klisne Seigmenn kun en bass og en bassforsterker. Dette finner de hos en forsvarsspiller fra Tønsberg FK, senere kjent som Kim Ljung. Han liker faktisk den mørke stemningen av låtene de spiller for han, og Sverre sier selv at de etter Kims ankomst får en retning, og en tekstforfatter.
 +
 
 +
 
 +
Så er Julerocken der, en festival som ble holdt på Sjøormen i Tønsberg.  «Klisne Seigmenn» har fått ferdig fem låter. De går på scenen, stemmer gitarene, går av igjen og setter på en introtape. Allerede før de får spilt sine første låter var det kanskje noen som tenkte at dette ble i overkant pompøst.
 +
 
 +
 
 +
Anmeldelsene de mottar i etterkant av konserten er oppløftende, men de innser at det blir for tynt med bare to gitarer. Kim kjenner Marius Roth fra tidligere, ikke bare som lattermildt konsertgjenger, men også som gitarist fra tidligere bandprosjekter. «Klisne Seigmenn» skal låte så tungt som mulig, og snart har de tre gitarister.
 +
 
 +
 
 +
I løpet av det neste året utvikler de seg videre. Det blir tyngre og seigere, tekstene blir dystrere, sceneshowene mer utagerende, og etter en konsert på Elm Street i Oslo i 1991, innser de at «Klisne Seigmenn» som fungerte for fem ungdommer som ville synge om rosa sko og bæsj, ikke lenger fungerer mot det markedet de ønsker å nå frem til. Korrekturpennen hentes frem og ut av asken stiger «Seigmen».  Det er på tide å lage en plate.
 
|-
 
|-
  
 
|-
 
|-
|1992
+
|'''1992'''
|[[Hovedside|Seigmen]]
+
|'''[[Hovedside|Seigmen]]'''
|Utgivelse
+
|'''Utgivelse'''
|Seigmen slipper sin første plate "Pluto", på eget selskap.
+
|'''Seigmen slipper sin første plate "Pluto", på eget selskap.'''
 
|-
 
|-
  
 
|-
 
|-
|1993
+
|
|[[Hovedside|Seigmen]]
+
|
|Utgivelse
+
|
|Seigmen slipper sitt andre album "Ameneon".
+
|Øystein Ronander plasserer «Seigmen» i en bil og kjører de til Kai. Ø. Andersen og hans Athletic Sound Studio i Halden. Selv om bandet selv merker en vis skepsis sier Kai selv at dette ikke var som et hvilket som helst band fylt opp med attenåringer, her var ingenting overlatt til tilfeldighetene. Coveret lager de selv. Plateselskapet starter de selv. Og når «Pluto» gis ut er platepressen ekstatisk. Hva som kunne blitt slutten på et ungdomsopprør ble i stedet starten på en karriere.
 +
 
 +
 
 +
Utgivelsen av «Pluto» åpner grensene for «Seigmen». Kommunegrensene riktignok, men tilbudene om spillejobber i Oslo, gjerne med kjente band som Anal Babes, The O-Men og Motorpsycho, kommer hyppigere på bordet. Å se konsertopptak fra Seigmen to år etter sin debut på scenen, viser en bemerkelsesverdig progresjon. Bandet vil noe, og bare et år etter utgivelsen av «Pluto» er de klare for å spille inn et nytt album.
 
|-
 
|-
  
 
|-
 
|-
|1994
+
|'''1993'''
|[[Hovedside|Seigmen]]
+
|'''[[Hovedside|Seigmen]]'''
|Utgivelse
+
|'''Utgivelse'''
|Seigmen får sitt komersielle gjennombrudd med "Hjernen er Alene".
+
|'''Seigmen slipper sitt andre album "Ameneon".'''
 
|-
 
|-
  
 
|-
 
|-
|1994
+
|
|[[Hovedside|Seigmen]]
+
|
|Utgivelse
+
|
|Seigmen gir ut sitt tredje album "Total"
+
|For innspillingen av «Ameneon» går turen tilbake til Athletic Sound Studio, også denne gang er materialet mørkere og tyngre enn ved forrige korsvei. Først ut av mikseren er «Mesusah» og «Seigmen» skal for første gang få plass på en samleplate, utgitt av musikkmagasinet Rock Furore. Det blir likevel bare som en fotnote å regne, for på slippefesten til «Pluto» hadde representanter fra Sony vert tilstede, og etter å ha signert platekontrakten kan «Ameneon» utgis på Sonys label 1:70.
 
|-
 
|-
  
 
|-
 
|-
|1995
+
|'''1994'''
|[[Hovedside|Seigmen]]
+
|'''[[Hovedside|Seigmen]]'''
|Utgivelse
+
|'''Utgivelse'''
|Seigmen gir ut sitt fjerde album, "Metropolis".
+
|'''Seigmen får sitt komersielle gjennombrudd med "Hjernen er Alene".'''
 +
|-
 +
 
 +
|-
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|Nå kan også grensene mellom landsdelene oppheves for godt og «Seigmen» møter fulle hus på sin reise rundt i landet. Så godt liker bandet seg på veien at Sony til slutt må mase på Øystein Ronander for å få dem tilbake i studio. De lander på et kompromiss og spiller inn en coverlåt. Med sin frie tolkning av «Hjernen er alene» møtes de av godvilje av produsent, opphavsmann og plateselskap, men først og fremst av platekjøperene som tvinger Øystein Ronander til å kjøre flere turer mellom trykkpressa og butikken. Ikke lenge etter utgivelsen har coverlåten solgt til gull.
 +
|-
 +
 
 +
|-
 +
|'''1994'''
 +
|'''[[Hovedside|Seigmen]]'''
 +
|'''Utgivelse'''
 +
|'''Seigmen gir ut sitt tredje album "Total"'''
 +
|-
 +
 
 +
 
 +
|-
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|Det var i disse dager prog-rocken finner frem til Tønsberg. Etter å ha hørt på bandet Tool sin siste utgivelse, undersøker de om Sony kan hente Tool sin produsent Sylvia Massey til innspillingen av det neste albumet. Sylvia melder sin interesse med det samme og resultatet betegnes av Seigmens faste lydtekniker som «10 000 ganger bedre en hva det egentlig er». Også musikkpressen medgir at «Total» har løftet Seigmen til et internasjonalt nivå. Bandet selv kan ikke si annet enn at alt klaffet i perioden under innspillingen og Øystein Ronander peker det ut som gjengens kreative høydepunkt.
 +
 
 +
 
 +
Det begynner å ta av for Seigmen og lysriggen vokser i takt med tilbudene som kommer inn. Det satses som aldri før på å kunne legge igjen et like sterkt visuelt inntrykk som musikalt, og de opplever flere ganger å ha overshoppet. Scenene de spiller på har rett og slett ikke plass til alle lampettene som skal inn. Det spiller ingen rolle for bandet, for det er som liveband de stikker dypest, villig til å stikke hodet frem der andre norske artister ikke føler seg bekvemme. Ryktet som habilt liveband sprer seg og året etter utgivelsen av Total spiller Seigmen sin første konsert utenlands, på Roskildefestivalen.
 +
|-
 +
 
 +
|-
 +
|'''1995'''
 +
|'''[[Hovedside|Seigmen]]'''
 +
|'''Utgivelse'''
 +
|'''Seigmen gir ut sitt fjerde album, "Metropolis".'''
 +
|-
 +
 
 +
|-
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|Samtidig ropes det høyt i Sonys korridorer. Seigmen skal sendes til USA og til Sylvia Massey for å spille inn en ny plate, men Kim vil skrive låtene på engelsk. Sony sine representanter er fra seg av engstelse og de blir enige om et kompromiss. Et album, to versjoner. Eller, Sony er enig. I Los Angeles går innspillingen strålende. Ingen hjemlengsel å spore og Kim har ikke noe problem med å få ferdig tekstene til den engelske versjonen.
 +
 
 +
 
 +
Det er uvisst hvem som skal være Seigmens sjette medlem. Er det riggeren Lorry (som senere skal finne sin plass i Zeromancer), eller er det Erik Ljunggren. Under innspillingen av Metropolis introduseres programmereren Erik for første gang. Nå løftes lydbildet videre frem og opp, men for en femseter som Seigmen opprinnelig var, blir det for noen trangt om benplassen. Samtidig som demokratiet blir utfordret i leiren dukker plateselskapet opp i studio, bare for å finne ut at plata er så godt som ferdig, men kun med engelsk tekst. Plateselskapet bruker ord som ikke kan gjengis her.
 +
 
 +
 
 +
Det hele ender med at Kim må sendes bort. Han får tre dager på å skrive tekst til et helt album, en oppgave han som tekstforfatter gjerne setter av mer tid til. Alexander er også misfornøyd, han har jobbet overtid for å spille inn vokal, på engelsk, for første gang. Nå vet han at han må gjøre alt på nytt, og det på et annet språk. I etterkant er det ingen uenigheter om den engelske utgavens fortreffelighet, eller den norske utgavens appell til det norske platemarkedet.
 +
 
 +
 
 +
Marius Holst hadde ikke laget musikkvideo tidligere, men stiller opp når Metropolis skal filmes. Selv om det ikke er noen storproduksjon lages det både en versjon på norsk og på engelsk. Til sammen er det laget en pakke som gjør at Metropolis debuterer med topplassering på VG-lista. Marius Lillelien som var med og signerte Seigmen et par år tidligere, finner situasjonen absurd, men han har nå et av Norges mestselgende rockesingler i katalogen sin.
 
|-
 
|-
  

Revisjonen fra 31. jul. 2012 kl. 19:17

Utdrag fra viktige begivenheter tilknyttet Seigmen og deres medlemmer.


1989 Seigmen Konsert Seigmen spiller sin første konsert.
I et hjørne på et utested står en ung mann og ler. Det er i de siste dagene av 80-tallet og «Klisne Seigmenn» står på scenen. For denne mannen et begredelig skue, men to måneder tidligere bestod bandet av ikke mer enn navnet selv, Sverre Økshoff og Alexander Møklebust. Ikke en trommis, ikke en bassist, ikke en låt.


Øystein Ronander, som senere trår inn som Seigmens manager, hadde startet en rockeklubb i Tønsberg og trengte hjelp til oppussing. Han ser sitt snitt til å hjelpe to kamerater i samme slengen og snart har Sverre og Alexander et øvingslokale. Ikke lenge etter er Øystein på ferde igjen og melder overgang for «The Gangsters» sin trommeslager Noralf Ronthi. Om ikke imponert over de andre bandmedlemmenes lyriske ferdigheter, ser likevel Noralf nok potensiale til å bli med videre.


Nå mangler Klisne Seigmenn kun en bass og en bassforsterker. Dette finner de hos en forsvarsspiller fra Tønsberg FK, senere kjent som Kim Ljung. Han liker faktisk den mørke stemningen av låtene de spiller for han, og Sverre sier selv at de etter Kims ankomst får en retning, og en tekstforfatter.


Så er Julerocken der, en festival som ble holdt på Sjøormen i Tønsberg. «Klisne Seigmenn» har fått ferdig fem låter. De går på scenen, stemmer gitarene, går av igjen og setter på en introtape. Allerede før de får spilt sine første låter var det kanskje noen som tenkte at dette ble i overkant pompøst.


Anmeldelsene de mottar i etterkant av konserten er oppløftende, men de innser at det blir for tynt med bare to gitarer. Kim kjenner Marius Roth fra tidligere, ikke bare som lattermildt konsertgjenger, men også som gitarist fra tidligere bandprosjekter. «Klisne Seigmenn» skal låte så tungt som mulig, og snart har de tre gitarister.


I løpet av det neste året utvikler de seg videre. Det blir tyngre og seigere, tekstene blir dystrere, sceneshowene mer utagerende, og etter en konsert på Elm Street i Oslo i 1991, innser de at «Klisne Seigmenn» som fungerte for fem ungdommer som ville synge om rosa sko og bæsj, ikke lenger fungerer mot det markedet de ønsker å nå frem til. Korrekturpennen hentes frem og ut av asken stiger «Seigmen». Det er på tide å lage en plate.

1992 Seigmen Utgivelse Seigmen slipper sin første plate "Pluto", på eget selskap.
Øystein Ronander plasserer «Seigmen» i en bil og kjører de til Kai. Ø. Andersen og hans Athletic Sound Studio i Halden. Selv om bandet selv merker en vis skepsis sier Kai selv at dette ikke var som et hvilket som helst band fylt opp med attenåringer, her var ingenting overlatt til tilfeldighetene. Coveret lager de selv. Plateselskapet starter de selv. Og når «Pluto» gis ut er platepressen ekstatisk. Hva som kunne blitt slutten på et ungdomsopprør ble i stedet starten på en karriere.


Utgivelsen av «Pluto» åpner grensene for «Seigmen». Kommunegrensene riktignok, men tilbudene om spillejobber i Oslo, gjerne med kjente band som Anal Babes, The O-Men og Motorpsycho, kommer hyppigere på bordet. Å se konsertopptak fra Seigmen to år etter sin debut på scenen, viser en bemerkelsesverdig progresjon. Bandet vil noe, og bare et år etter utgivelsen av «Pluto» er de klare for å spille inn et nytt album.

1993 Seigmen Utgivelse Seigmen slipper sitt andre album "Ameneon".
For innspillingen av «Ameneon» går turen tilbake til Athletic Sound Studio, også denne gang er materialet mørkere og tyngre enn ved forrige korsvei. Først ut av mikseren er «Mesusah» og «Seigmen» skal for første gang få plass på en samleplate, utgitt av musikkmagasinet Rock Furore. Det blir likevel bare som en fotnote å regne, for på slippefesten til «Pluto» hadde representanter fra Sony vert tilstede, og etter å ha signert platekontrakten kan «Ameneon» utgis på Sonys label 1:70.
1994 Seigmen Utgivelse Seigmen får sitt komersielle gjennombrudd med "Hjernen er Alene".
Nå kan også grensene mellom landsdelene oppheves for godt og «Seigmen» møter fulle hus på sin reise rundt i landet. Så godt liker bandet seg på veien at Sony til slutt må mase på Øystein Ronander for å få dem tilbake i studio. De lander på et kompromiss og spiller inn en coverlåt. Med sin frie tolkning av «Hjernen er alene» møtes de av godvilje av produsent, opphavsmann og plateselskap, men først og fremst av platekjøperene som tvinger Øystein Ronander til å kjøre flere turer mellom trykkpressa og butikken. Ikke lenge etter utgivelsen har coverlåten solgt til gull.
1994 Seigmen Utgivelse Seigmen gir ut sitt tredje album "Total"
Det var i disse dager prog-rocken finner frem til Tønsberg. Etter å ha hørt på bandet Tool sin siste utgivelse, undersøker de om Sony kan hente Tool sin produsent Sylvia Massey til innspillingen av det neste albumet. Sylvia melder sin interesse med det samme og resultatet betegnes av Seigmens faste lydtekniker som «10 000 ganger bedre en hva det egentlig er». Også musikkpressen medgir at «Total» har løftet Seigmen til et internasjonalt nivå. Bandet selv kan ikke si annet enn at alt klaffet i perioden under innspillingen og Øystein Ronander peker det ut som gjengens kreative høydepunkt.


Det begynner å ta av for Seigmen og lysriggen vokser i takt med tilbudene som kommer inn. Det satses som aldri før på å kunne legge igjen et like sterkt visuelt inntrykk som musikalt, og de opplever flere ganger å ha overshoppet. Scenene de spiller på har rett og slett ikke plass til alle lampettene som skal inn. Det spiller ingen rolle for bandet, for det er som liveband de stikker dypest, villig til å stikke hodet frem der andre norske artister ikke føler seg bekvemme. Ryktet som habilt liveband sprer seg og året etter utgivelsen av Total spiller Seigmen sin første konsert utenlands, på Roskildefestivalen.

1995 Seigmen Utgivelse Seigmen gir ut sitt fjerde album, "Metropolis".
Samtidig ropes det høyt i Sonys korridorer. Seigmen skal sendes til USA og til Sylvia Massey for å spille inn en ny plate, men Kim vil skrive låtene på engelsk. Sony sine representanter er fra seg av engstelse og de blir enige om et kompromiss. Et album, to versjoner. Eller, Sony er enig. I Los Angeles går innspillingen strålende. Ingen hjemlengsel å spore og Kim har ikke noe problem med å få ferdig tekstene til den engelske versjonen.


Det er uvisst hvem som skal være Seigmens sjette medlem. Er det riggeren Lorry (som senere skal finne sin plass i Zeromancer), eller er det Erik Ljunggren. Under innspillingen av Metropolis introduseres programmereren Erik for første gang. Nå løftes lydbildet videre frem og opp, men for en femseter som Seigmen opprinnelig var, blir det for noen trangt om benplassen. Samtidig som demokratiet blir utfordret i leiren dukker plateselskapet opp i studio, bare for å finne ut at plata er så godt som ferdig, men kun med engelsk tekst. Plateselskapet bruker ord som ikke kan gjengis her.


Det hele ender med at Kim må sendes bort. Han får tre dager på å skrive tekst til et helt album, en oppgave han som tekstforfatter gjerne setter av mer tid til. Alexander er også misfornøyd, han har jobbet overtid for å spille inn vokal, på engelsk, for første gang. Nå vet han at han må gjøre alt på nytt, og det på et annet språk. I etterkant er det ingen uenigheter om den engelske utgavens fortreffelighet, eller den norske utgavens appell til det norske platemarkedet.


Marius Holst hadde ikke laget musikkvideo tidligere, men stiller opp når Metropolis skal filmes. Selv om det ikke er noen storproduksjon lages det både en versjon på norsk og på engelsk. Til sammen er det laget en pakke som gjør at Metropolis debuterer med topplassering på VG-lista. Marius Lillelien som var med og signerte Seigmen et par år tidligere, finner situasjonen absurd, men han har nå et av Norges mestselgende rockesingler i katalogen sin.

1995 Seigmen Pris Seigmen vinner Spellemannsprisen i kategorien "Rock".
1996 Seigmen Utgivelse Seigmen gir ut "Metropolis, The Grandmaster Recordings". Seigmens første engelsspråklige utgivelse.
1997 Seigmen Utgivelse Seigmen gir ut sitt sjette album, "Radiowaves".
1997 Seigmen Pris Seigmen får Kassettavgiftsfondets lanseringsstipend på 750 000.
1999 Seigmen Utgivelse Seigmen gir ut samlealbumet "Monument".
1999 Seigmen Konsert Seigmen avslutter med en dobbeltkonsert på Rockefeller.
2000 Zeromancer Konsert Zeromancer spiller sin første konsert.
2000 Zeromancer Utgivelse Zeromancer gir ut sitt debutalbum "Clone Your Lover".
2001 Zeromancer Utgivelse Zeromancer gir ut sitt andre album "Eurotrash".
2003 Zeromancer Utgivelse Zeromancer gir ut sitt tredje album "ZZYZX".
2004 Zeromancer Utgivelse Etter Zeromancers konserter i USA lanseres DVDen "Eurotrash" av Cleopatra Records.
2005 Ljungblut Utgivelse Kim Ljung debuterer som soloartist med albumet "The Other Side Of All Things".
2005 Seigmen Konsert Reunionkonsert på Uka i Trondheim.
2006 Seigmen Utgivelse Seigmen gir ut sitt første livealbum, "Rockefeller", spilt inn samme år.
2006 Seigmen Utgivelse Seigmen gir ut sin første DVD, "Fra X til Døden", med opptak fra reunionkonsert forrige år.
2007 Ljungblut Utgivelse Ljungblut gir ut sitt andre album, "Capitals".
2008 Seigmen Konsert Seigmen spiller i den norske opera.
2009 Zeromancer Utgivelse Zeromancer gir ut sitt fjerde album, "Sinners International".
2010 Zeromancer Utgivelse Zeromancer gir ut sitt femte album, "The Death Of Romance".
2010 Ljungblut Konsert Ljungblut spiller sin første konsert.
2011 Ljungblut Utgivelse Ljungblut gir ut sitt tredje album, "Over Skyene Skinner Alltid Solen".
2012 Ljungblut Utgivelse Ljungblut gir ut fotoboken, "Total".
2012 Seigmen Konsert Seigmen spiller sin første konsert på Total i Tønsberg.
2012 Seigmen Utgivelse Seigmen gir ut live-DVD "Seigmen i Operaen".