Forskjell mellom versjoner av «Historie»
Linje 3: | Linje 3: | ||
| style="width: 70%; background-color: #ffffff;"| | | style="width: 70%; background-color: #ffffff;"| | ||
-- '''1989''' -- <br /> | -- '''1989''' -- <br /> | ||
− | I et hjørne på et utested står en ung mann og ler. Det er i de siste dagene av 80-tallet og «Klisne Seigmenn» står på scenen. For denne mannen et begredelig skue, men to måneder tidligere bestod bandet av ikke mer enn navnet selv, Sverre Økshoff og Alexander Møklebust. Ikke en trommis, ikke en bassist, ikke en låt. | + | I et hjørne på et utested står en ung mann og ler. Det er i de siste dagene av 80-tallet og «Klisne Seigmenn» står på scenen. For denne mannen et begredelig skue, men to måneder tidligere bestod bandet av ikke mer enn navnet selv, [[Sverre Økshoff]] og [[Alexander Møklebust]]. Ikke en trommis, ikke en bassist, ikke en låt. |
− | Øystein Ronander, som senere trår inn som Seigmens manager, hadde startet en rockeklubb i Tønsberg og trengte hjelp til oppussing. Han ser sitt snitt til å hjelpe to kamerater i samme slengen og snart har Sverre og Alexander et øvingslokale. Ikke lenge etter er Øystein på ferde igjen og melder overgang for «The Gangsters» sin trommeslager Noralf Ronthi. Om ikke imponert over de andre bandmedlemmenes lyriske ferdigheter, ser likevel Noralf nok potensiale til å bli med videre. | + | [[Øystein Ronander]], som senere trår inn som Seigmens manager, hadde startet en rockeklubb i Tønsberg og trengte hjelp til oppussing. Han ser sitt snitt til å hjelpe to kamerater i samme slengen og snart har Sverre og Alexander et øvingslokale. Ikke lenge etter er Øystein på ferde igjen og melder overgang for «The Gangsters» sin trommeslager [[Noralf Ronthi]]. Om ikke imponert over de andre bandmedlemmenes lyriske ferdigheter, ser likevel Noralf nok potensiale til å bli med videre. |
− | Nå mangler Klisne Seigmenn kun en bass og en bassforsterker. Dette finner de hos en forsvarsspiller fra Tønsberg FK, senere kjent som Kim Ljung. Han liker faktisk den mørke stemningen av låtene de spiller for han, og Sverre sier selv at de etter Kims ankomst får en retning, og en tekstforfatter. | + | Nå mangler Klisne Seigmenn kun en bass og en bassforsterker. Dette finner de hos en forsvarsspiller fra Tønsberg FK, senere kjent som [[Kim Ljung]]. Han liker faktisk den mørke stemningen av låtene de spiller for han, og Sverre sier selv at de etter Kims ankomst får en retning, og en tekstforfatter. |
− | Så er Julerocken der, en festival som ble holdt på Sjøormen i Tønsberg. | + | Så er Julerocken der, en festival som ble holdt på Sjøormen i Tønsberg. Klisne Seigmenn har fått ferdig fem låter. De går på scenen, stemmer gitarene, går av igjen og setter på en introtape. Allerede før de får spilt sine første låter var det kanskje noen som tenkte at dette ble i overkant pompøst. |
− | Anmeldelsene de mottar i etterkant av konserten er oppløftende, men de innser at det blir for tynt med bare to gitarer. Kim kjenner Marius Roth fra tidligere, ikke bare som lattermildt konsertgjenger, men også som gitarist fra tidligere bandprosjekter. | + | Anmeldelsene de mottar i etterkant av konserten er oppløftende, men de innser at det blir for tynt med bare to gitarer. Kim kjenner [[Marius Roth]] fra tidligere, ikke bare som lattermildt konsertgjenger, men også som gitarist fra tidligere bandprosjekter. Klisne Seigmenn skal låte så tungt som mulig, og snart har de tre gitarister. |
-- '''1992''' -- <br /> | -- '''1992''' -- <br /> | ||
− | I løpet av det neste året utvikler de seg videre. Det blir tyngre og seigere, tekstene blir dystrere, sceneshowene mer utagerende, og etter en konsert på Elm Street i Oslo i 1991, innser de at | + | I løpet av det neste året utvikler de seg videre. Det blir tyngre og seigere, tekstene blir dystrere, sceneshowene mer utagerende, og etter en konsert på Elm Street i Oslo i 1991, innser de at Klisne Seigmenn som fungerte for fem ungdommer som ville synge om rosa sko og bæsj, ikke lenger fungerer mot det markedet de ønsker å nå frem til. Korrekturpennen hentes frem og ut av asken stiger Seigmen. Det er på tide å lage en plate. |
− | Øystein Ronander plasserer | + | Øystein Ronander plasserer Seigmen i en bil og kjører de til Kai. Ø. Andersen og hans Athletic Sound Studio i Halden. Selv om bandet selv merker en vis skepsis sier Kai selv at dette ikke var som et hvilket som helst band fylt opp med attenåringer, her var ingenting overlatt til tilfeldighetene. Coveret lager de selv. Plateselskapet starter de selv. Og når [[Pluto (album)|Pluto]] gis ut er platepressen ekstatisk. Hva som kunne blitt slutten på et ungdomsopprør ble i stedet starten på en karriere. |
− | Utgivelsen av | + | Utgivelsen av Pluto åpner grensene for Seigmen. Kommunegrensene riktignok, men tilbudene om spillejobber i Oslo, gjerne med kjente band som Anal Babes, The O-Men og Motorpsycho, kommer hyppigere på bordet. Å se konsertopptak fra Seigmen to år etter sin debut på scenen, viser en bemerkelsesverdig progresjon. Bandet vil noe, og bare et år etter utgivelsen av Pluto er de klare for å spille inn et nytt album. |
-- '''1993''' -- <br /> | -- '''1993''' -- <br /> | ||
− | For innspillingen av | + | For innspillingen av [[Ameneon (album)|Ameneon]] går turen tilbake til Athletic Sound Studio, også denne gang er materialet mørkere og tyngre enn ved forrige korsvei. Først ut av mikseren er [[Mesusah (låt)|Mesusah]] og Seigmen skal for første gang få plass på en samleplate, utgitt av musikkmagasinet Rock Furore. Det blir likevel bare som en fotnote å regne, for på slippefesten til Pluto hadde representanter fra Sony vert tilstede, og etter å ha signert platekontrakten kan Ameneon utgis på Sonys label 1:70. |
-- '''1994''' -- <br /> | -- '''1994''' -- <br /> | ||
− | Nå kan også grensene mellom landsdelene oppheves for godt og | + | Nå kan også grensene mellom landsdelene oppheves for godt og Seigmen møter fulle hus på sin reise rundt i landet. Så godt liker bandet seg på veien at Sony til slutt må mase på Øystein Ronander for å få dem tilbake i studio. De lander på et kompromiss og spiller inn en coverlåt. Med sin frie tolkning av [[Hjernen Er Alene (EP)|Hjernen er alene]] møtes de av godvilje av produsent, opphavsmann og plateselskap, men først og fremst av platekjøperene som tvinger Øystein Ronander til å kjøre flere turer mellom trykkpressa og butikken. Ikke lenge etter utgivelsen har coverlåten solgt til gull. |
− | Det var i disse dager prog-rocken finner frem til Tønsberg. Etter å ha hørt på bandet Tool sin siste utgivelse, undersøker de om Sony kan hente Tool sin produsent Sylvia Massey til innspillingen av det neste albumet. Sylvia melder sin interesse med det samme og resultatet betegnes av Seigmens faste lydtekniker som «10 000 ganger bedre en hva det egentlig er». Også musikkpressen medgir at | + | Det var i disse dager prog-rocken finner frem til Tønsberg. Etter å ha hørt på bandet Tool sin siste utgivelse, undersøker de om Sony kan hente Tool sin produsent Sylvia Massey til innspillingen av det neste albumet. Sylvia melder sin interesse med det samme og resultatet betegnes av Seigmens faste lydtekniker som «10 000 ganger bedre en hva det egentlig er». Også musikkpressen medgir at [[Total (album)|Total]] har løftet Seigmen til et internasjonalt nivå. Bandet selv kan ikke si annet enn at alt klaffet i perioden under innspillingen og Øystein Ronander peker det ut som gjengens kreative høydepunkt. |
Linje 46: | Linje 46: | ||
− | Det er uvisst hvem som skal være Seigmens sjette medlem. Er det riggeren Lorry (som senere skal finne sin plass i Zeromancer), eller er det Erik Ljunggren. Under innspillingen av Metropolis introduseres programmereren Erik for første gang. Nå løftes lydbildet videre frem og opp, men for en femseter som Seigmen opprinnelig var, blir det for noen trangt om benplassen. Samtidig som demokratiet blir utfordret i leiren dukker plateselskapet opp i studio, bare for å finne ut at plata er så godt som ferdig, men kun med engelsk tekst. Plateselskapet bruker ord som ikke kan gjengis her. | + | Det er uvisst hvem som skal være Seigmens sjette medlem. Er det riggeren Lorry (som senere skal finne sin plass i Zeromancer), eller er det [[Erik Ljunggren]]. Under innspillingen av [[Metropolis (album)|Metropolis]] introduseres programmereren Erik for første gang. Nå løftes lydbildet videre frem og opp, men for en femseter som Seigmen opprinnelig var, blir det for noen trangt om benplassen. Samtidig som demokratiet blir utfordret i leiren dukker plateselskapet opp i studio, bare for å finne ut at plata er så godt som ferdig, men kun med engelsk tekst. Plateselskapet bruker ord som ikke kan gjengis her. |
Linje 65: | Linje 65: | ||
− | Uttrykket de vil skape med Radiowaves er milelangt unna hva de har laget tidligere. Studioet er fylt opp med utstyr som de ikke har brukt før og Erik Ljunggren får en naturlig plass som kreativ drivkraft. Det blir så trangt med benplass at ikke alle lengre føler de bidrar til å lage platen. For hva skal en med to gitarister på en plate som drives fremover av elektroniske elementer? Til tross for et til tider surt klima må alle til slutt innrømme at Radiowaves enten er ei fantastisk bra skive, eller i det minste inneholder noen gode elementer. | + | Uttrykket de vil skape med [[Radiowaves (album)|Radiowaves]] er milelangt unna hva de har laget tidligere. Studioet er fylt opp med utstyr som de ikke har brukt før og Erik Ljunggren får en naturlig plass som kreativ drivkraft. Det blir så trangt med benplass at ikke alle lengre føler de bidrar til å lage platen. For hva skal en med to gitarister på en plate som drives fremover av elektroniske elementer? Til tross for et til tider surt klima må alle til slutt innrømme at Radiowaves enten er ei fantastisk bra skive, eller i det minste inneholder noen gode elementer. |
Linje 72: | Linje 72: | ||
-- '''1998''' -- <br /> | -- '''1998''' -- <br /> | ||
− | I løpet av våren 1998 gjør Seigmen over tretti konserter i Europa sammen med Paradise Lost og The Gathering. Formen er på topp og tilbakemeldingene spesielt i England er strålende. I forbindelse med konsertene i London gir de ut sampleren | + | I løpet av våren 1998 gjør Seigmen over tretti konserter i Europa sammen med Paradise Lost og The Gathering. Formen er på topp og tilbakemeldingene spesielt i England er strålende. I forbindelse med konsertene i London gir de ut sampleren [[Opera For The Crying Machinery (promo)|Opera for the crying machinery]] som deles ut på konsertene. Sampleren er i dag regnet som det ultimate samleobjektet for fans av Seigmen. Nå fremstår livet som rosenrødt, men det finnes et unntak. |
Linje 82: | Linje 82: | ||
− | I forbindelse med avskjedsturneen gir Seigmen ut en samleplate ved navn Monument, med to nye låter, Frost-Bite og Malmklang, der sistnevnte var ment til bruk på det nye albumet. Den siste reisen rundt i Norge blir en stor suksess, og avsluttes med to konserter på Rockefeller. Etter disse skal de gå seks år før de alle er samlet igjen. | + | I forbindelse med avskjedsturneen gir Seigmen ut en samleplate ved navn [[Monument (album)|Monument]], med to nye låter, [[Frost-Bite (låt)|Frost-Bite]] og [[Malmklang (låt)|Malmklang]], der sistnevnte var ment til bruk på det nye albumet. Den siste reisen rundt i Norge blir en stor suksess, og avsluttes med to konserter på Rockefeller. Etter disse skal de gå seks år før de alle er samlet igjen. |
Linje 89: | Linje 89: | ||
-- '''2005''' -- <br /> | -- '''2005''' -- <br /> | ||
− | Seks år senere fyller Øystein Ronander 40 år, og her samles de fem igjen. De blir overrasket over nyheten om at Metropolis nå har solgt til platina, og at de igjen kan tolerere hverandres selskap. De gjør en avtale om å møtes igjen i det gamle øvingslokalet og kommer der til enighet om å la historie være historie, samt de tar en konsert til, om den rette muligheten skulle dukke opp. Selv om Seigmen hadde gitt seg har ikke tilbudene om spillejobbene sluttet å tikke inn, og de trenger heller ikke vente lenge før Uken i Trondheim ringer. | + | Seks år senere fyller Øystein Ronander 40 år, og her samles de fem igjen. De blir overrasket over nyheten om at [[Metropolis (album)|Metropolis]] nå har solgt til platina, og at de igjen kan tolerere hverandres selskap. De gjør en avtale om å møtes igjen i det gamle øvingslokalet og kommer der til enighet om å la historie være historie, samt de tar en konsert til, om den rette muligheten skulle dukke opp. Selv om Seigmen hadde gitt seg har ikke tilbudene om spillejobbene sluttet å tikke inn, og de trenger heller ikke vente lenge før Uken i Trondheim ringer. |
− | Seigmen samler over 5000 mennesker i teltet i Dødens Dal. Konserten blir en suksess og blir i tillegg filmet. Det ble også avskjedskonserten på Rockefeller, men opptakene ble vannskadet etter å ha skjødesløst blitt lagret i kjelleren til Sony Music. Før reunionkonserten starter Otto Egil Sæthre, stifter av Industrypeople, en underskriftskampanje for å få gitt ut opptakene av konserten i Dødens Dal på DVD. Den følges opp av Seigmen og Sony og utgivelsen kommer året etter konserten, finansiert av forhåndskjøp av fansen. | + | Seigmen samler over 5000 mennesker i teltet i Dødens Dal. Konserten blir en suksess og blir i tillegg filmet. Det ble også avskjedskonserten på Rockefeller, men opptakene ble vannskadet etter å ha skjødesløst blitt lagret i kjelleren til Sony Music. Før reunionkonserten starter Otto Egil Sæthre, stifter av Industrypeople, en underskriftskampanje for å få gitt ut opptakene av konserten i [[Fra X til Døden (video)|Dødens Dal]] på DVD. Den følges opp av Seigmen og Sony og utgivelsen kommer året etter konserten, finansiert av forhåndskjøp av fansen. |
-- '''2006''' -- <br /> | -- '''2006''' -- <br /> | ||
− | Året etter følger Seigmen opp med en rekke klubb- og festivalkonserter. Lysten til å spille er der, om enn noe mer restriktive enn tidligere. De ønsker å gjøre hver konsert spesiell og en ser derfor ar de styrer mot de mindre festivalene i utkantnorge. Samtidig returnerer de til konsertlokalene de startet sin karriere på og gjør en rekke konserter på Samfundet, Folken, Hulen og Rockefeller. Ved sistnevnte gjøres det nye opptak og senere samme år slippes Rockefeller, Seigmen sin første live-cd. | + | Året etter følger Seigmen opp med en rekke klubb- og festivalkonserter. Lysten til å spille er der, om enn noe mer restriktive enn tidligere. De ønsker å gjøre hver konsert spesiell og en ser derfor ar de styrer mot de mindre festivalene i utkantnorge. Samtidig returnerer de til konsertlokalene de startet sin karriere på og gjør en rekke konserter på Samfundet, Folken, Hulen og Rockefeller. Ved sistnevnte gjøres det nye opptak og senere samme år slippes [[Rockefeller (album)|Rockefeller]], Seigmen sin første live-cd. |
Linje 104: | Linje 104: | ||
-- '''2012''' -- <br /> | -- '''2012''' -- <br /> | ||
− | Også her blir det startet en underskriftskampanje for å få gitt ut en DVD, men utgivelsen av denne kommer ikke før i 2012. Samme året gjør Seigmen igjen nye konserter, blant annet på Total, konsertlokalet i Tønsberg oppkalt etter deres eget album. Det er også første gang på 14 år at Seigmen fremfører en ny, egenkomponert låt. | + | Også her blir det startet en underskriftskampanje for å få gitt ut en [[Seigmen i Operaen (video)|DVD]], men utgivelsen av denne kommer ikke før i 2012. Samme året gjør Seigmen igjen nye konserter, blant annet på Total, konsertlokalet i Tønsberg oppkalt etter deres eget album. Det er også første gang på 14 år at Seigmen fremfører en ny, egenkomponert låt. |
|- | |- |
Revisjonen fra 7. aug. 2012 kl. 18:13
-- 1989 --
|
Kilde
Dette sammendraget av Seigmens historie tar utgangspunkt i informasjon fra dokumentaren «Fra X til Døden», som fulgte med DVD-utgivelsen med samme navn.