Forskjell mellom versjoner av «Historie»
m (Låste Historie ([edit=sysop] (ubestemt) [move=sysop] (ubestemt)) [dypbeskyttelse]) |
|||
Linje 2: | Linje 2: | ||
|- | |- | ||
| style="width: 70%; background-color: #ffffff;"| | | style="width: 70%; background-color: #ffffff;"| | ||
− | + | -- '''1989''' -- <br /> | |
I et hjørne på et utested står en ung mann og ler. Det er i de siste dagene av 80-tallet og «Klisne Seigmenn» står på scenen. For denne mannen et begredelig skue, men to måneder tidligere bestod bandet av ikke mer enn navnet selv, Sverre Økshoff og Alexander Møklebust. Ikke en trommis, ikke en bassist, ikke en låt. | I et hjørne på et utested står en ung mann og ler. Det er i de siste dagene av 80-tallet og «Klisne Seigmenn» står på scenen. For denne mannen et begredelig skue, men to måneder tidligere bestod bandet av ikke mer enn navnet selv, Sverre Økshoff og Alexander Møklebust. Ikke en trommis, ikke en bassist, ikke en låt. | ||
Linje 18: | Linje 18: | ||
+ | -- '''1992''' -- <br /> | ||
I løpet av det neste året utvikler de seg videre. Det blir tyngre og seigere, tekstene blir dystrere, sceneshowene mer utagerende, og etter en konsert på Elm Street i Oslo i 1991, innser de at «Klisne Seigmenn» som fungerte for fem ungdommer som ville synge om rosa sko og bæsj, ikke lenger fungerer mot det markedet de ønsker å nå frem til. Korrekturpennen hentes frem og ut av asken stiger «Seigmen». Det er på tide å lage en plate. | I løpet av det neste året utvikler de seg videre. Det blir tyngre og seigere, tekstene blir dystrere, sceneshowene mer utagerende, og etter en konsert på Elm Street i Oslo i 1991, innser de at «Klisne Seigmenn» som fungerte for fem ungdommer som ville synge om rosa sko og bæsj, ikke lenger fungerer mot det markedet de ønsker å nå frem til. Korrekturpennen hentes frem og ut av asken stiger «Seigmen». Det er på tide å lage en plate. | ||
Linje 27: | Linje 28: | ||
+ | -- '''1993''' -- <br /> | ||
For innspillingen av «Ameneon» går turen tilbake til Athletic Sound Studio, også denne gang er materialet mørkere og tyngre enn ved forrige korsvei. Først ut av mikseren er «Mesusah» og «Seigmen» skal for første gang få plass på en samleplate, utgitt av musikkmagasinet Rock Furore. Det blir likevel bare som en fotnote å regne, for på slippefesten til «Pluto» hadde representanter fra Sony vert tilstede, og etter å ha signert platekontrakten kan «Ameneon» utgis på Sonys label 1:70. | For innspillingen av «Ameneon» går turen tilbake til Athletic Sound Studio, også denne gang er materialet mørkere og tyngre enn ved forrige korsvei. Først ut av mikseren er «Mesusah» og «Seigmen» skal for første gang få plass på en samleplate, utgitt av musikkmagasinet Rock Furore. Det blir likevel bare som en fotnote å regne, for på slippefesten til «Pluto» hadde representanter fra Sony vert tilstede, og etter å ha signert platekontrakten kan «Ameneon» utgis på Sonys label 1:70. | ||
+ | -- '''1994''' -- <br /> | ||
Nå kan også grensene mellom landsdelene oppheves for godt og «Seigmen» møter fulle hus på sin reise rundt i landet. Så godt liker bandet seg på veien at Sony til slutt må mase på Øystein Ronander for å få dem tilbake i studio. De lander på et kompromiss og spiller inn en coverlåt. Med sin frie tolkning av «Hjernen er alene» møtes de av godvilje av produsent, opphavsmann og plateselskap, men først og fremst av platekjøperene som tvinger Øystein Ronander til å kjøre flere turer mellom trykkpressa og butikken. Ikke lenge etter utgivelsen har coverlåten solgt til gull. | Nå kan også grensene mellom landsdelene oppheves for godt og «Seigmen» møter fulle hus på sin reise rundt i landet. Så godt liker bandet seg på veien at Sony til slutt må mase på Øystein Ronander for å få dem tilbake i studio. De lander på et kompromiss og spiller inn en coverlåt. Med sin frie tolkning av «Hjernen er alene» møtes de av godvilje av produsent, opphavsmann og plateselskap, men først og fremst av platekjøperene som tvinger Øystein Ronander til å kjøre flere turer mellom trykkpressa og butikken. Ikke lenge etter utgivelsen har coverlåten solgt til gull. | ||
Linje 36: | Linje 39: | ||
+ | -- '''1995''' -- <br /> | ||
Det begynner å ta av for Seigmen og lysriggen vokser i takt med tilbudene som kommer inn. Det satses som aldri før på å kunne legge igjen et like sterkt visuelt inntrykk som musikalt, og de opplever flere ganger å ha overshoppet. Scenene de spiller på har rett og slett ikke plass til alle lampettene som skal inn. Det spiller ingen rolle for bandet, for det er som liveband de stikker dypest, villig til å stikke hodet frem der andre norske artister ikke føler seg bekvemme. Ryktet som habilt liveband sprer seg og året etter utgivelsen av Total spiller Seigmen sin første konsert utenlands, på Roskildefestivalen. | Det begynner å ta av for Seigmen og lysriggen vokser i takt med tilbudene som kommer inn. Det satses som aldri før på å kunne legge igjen et like sterkt visuelt inntrykk som musikalt, og de opplever flere ganger å ha overshoppet. Scenene de spiller på har rett og slett ikke plass til alle lampettene som skal inn. Det spiller ingen rolle for bandet, for det er som liveband de stikker dypest, villig til å stikke hodet frem der andre norske artister ikke føler seg bekvemme. Ryktet som habilt liveband sprer seg og året etter utgivelsen av Total spiller Seigmen sin første konsert utenlands, på Roskildefestivalen. | ||
Linje 57: | Linje 61: | ||
+ | -- '''1997''' -- <br /> | ||
Når arbeidet med neste plate begynner er visjonen klar. Den skal være på engelsk, de skal hente inn minnene fra 80-tallet og dermed vil Erik Ljunggren få en fast plass ved bordet. Advarslene florerer fra plateselskap og managment, men Seigmen er ikke å rokke. Om det er troen på at de kan selge plater uansett hva de bringer på bordet, eller en tanke om å nå tilbake til et smalere publikum vites ikke. Denne gang er Sylvia Massey booket opp, men arbeidet fortsetter med Sylvias assistent Todd Burke. | Når arbeidet med neste plate begynner er visjonen klar. Den skal være på engelsk, de skal hente inn minnene fra 80-tallet og dermed vil Erik Ljunggren få en fast plass ved bordet. Advarslene florerer fra plateselskap og managment, men Seigmen er ikke å rokke. Om det er troen på at de kan selge plater uansett hva de bringer på bordet, eller en tanke om å nå tilbake til et smalere publikum vites ikke. Denne gang er Sylvia Massey booket opp, men arbeidet fortsetter med Sylvias assistent Todd Burke. | ||
Linje 66: | Linje 71: | ||
+ | -- '''1998''' -- <br /> | ||
I løpet av våren 1998 gjør Seigmen over tretti konserter i Europa sammen med Paradise Lost og The Gathering. Formen er på topp og tilbakemeldingene spesielt i England er strålende. I forbindelse med konsertene i London gir de ut sampleren «Opera for the crying machinery» som deles ut på konsertene. Sampleren er i dag regnet som det ultimate samleobjektet for fans av Seigmen. Nå fremstår livet som rosenrødt, men det finnes et unntak. | I løpet av våren 1998 gjør Seigmen over tretti konserter i Europa sammen med Paradise Lost og The Gathering. Formen er på topp og tilbakemeldingene spesielt i England er strålende. I forbindelse med konsertene i London gir de ut sampleren «Opera for the crying machinery» som deles ut på konsertene. Sampleren er i dag regnet som det ultimate samleobjektet for fans av Seigmen. Nå fremstår livet som rosenrødt, men det finnes et unntak. | ||
Linje 72: | Linje 78: | ||
+ | -- '''1999''' -- <br /> | ||
Seigmen er godt inn i planleggingen av et nytt album, men i en pause står Sverre frem og sier han vil slutte. Han møtes med raseri og lettelse. Ingen vil gi slipp på posisjonen Seigmen har jobbet seg frem til, selv om enkelte i etterkant må medgi at det var greit å ta en pause på det tidspunktet. Sverre selv trodde bandet ville fortsette uten han. De var tross alt midt oppe i innspilling av ny plate og ny turne på trappene, men resten sier nei. Tidlig i karrieren har de sagt «Alle for en, en for alle». Uten Sverre blir det ikke noe mer Seigmen. | Seigmen er godt inn i planleggingen av et nytt album, men i en pause står Sverre frem og sier han vil slutte. Han møtes med raseri og lettelse. Ingen vil gi slipp på posisjonen Seigmen har jobbet seg frem til, selv om enkelte i etterkant må medgi at det var greit å ta en pause på det tidspunktet. Sverre selv trodde bandet ville fortsette uten han. De var tross alt midt oppe i innspilling av ny plate og ny turne på trappene, men resten sier nei. Tidlig i karrieren har de sagt «Alle for en, en for alle». Uten Sverre blir det ikke noe mer Seigmen. | ||
Linje 81: | Linje 88: | ||
+ | -- '''2005''' -- <br /> | ||
Seks år senere fyller Øystein Ronander 40 år, og her samles de fem igjen. De blir overrasket over nyheten om at Metropolis nå har solgt til platina, og at de igjen kan tolerere hverandres selskap. De gjør en avtale om å møtes igjen i det gamle øvingslokalet og kommer der til enighet om å la historie være historie, samt de tar en konsert til, om den rette muligheten skulle dukke opp. Selv om Seigmen hadde gitt seg har ikke tilbudene om spillejobbene sluttet å tikke inn, og de trenger heller ikke vente lenge før Uken i Trondheim ringer. | Seks år senere fyller Øystein Ronander 40 år, og her samles de fem igjen. De blir overrasket over nyheten om at Metropolis nå har solgt til platina, og at de igjen kan tolerere hverandres selskap. De gjør en avtale om å møtes igjen i det gamle øvingslokalet og kommer der til enighet om å la historie være historie, samt de tar en konsert til, om den rette muligheten skulle dukke opp. Selv om Seigmen hadde gitt seg har ikke tilbudene om spillejobbene sluttet å tikke inn, og de trenger heller ikke vente lenge før Uken i Trondheim ringer. | ||
Linje 87: | Linje 95: | ||
+ | -- '''2006''' -- <br /> | ||
Året etter følger Seigmen opp med en rekke klubb- og festivalkonserter. Lysten til å spille er der, om enn noe mer restriktive enn tidligere. De ønsker å gjøre hver konsert spesiell og en ser derfor ar de styrer mot de mindre festivalene i utkantnorge. Samtidig returnerer de til konsertlokalene de startet sin karriere på og gjør en rekke konserter på Samfundet, Folken, Hulen og Rockefeller. Ved sistnevnte gjøres det nye opptak og senere samme år slippes Rockefeller, Seigmen sin første live-cd. | Året etter følger Seigmen opp med en rekke klubb- og festivalkonserter. Lysten til å spille er der, om enn noe mer restriktive enn tidligere. De ønsker å gjøre hver konsert spesiell og en ser derfor ar de styrer mot de mindre festivalene i utkantnorge. Samtidig returnerer de til konsertlokalene de startet sin karriere på og gjør en rekke konserter på Samfundet, Folken, Hulen og Rockefeller. Ved sistnevnte gjøres det nye opptak og senere samme år slippes Rockefeller, Seigmen sin første live-cd. | ||
+ | -- '''2008''' -- <br /> | ||
To år senere får de muligheten til å gjøre enda en konsert. De bookes som første rockeband til å gjøre en konsert i det nyåpnede operabygget i Oslo. Responsen uteblir ikke og det må snart settes opp en ekstraforestilling. Marius som etter Seigmen har bygget et renommé som tenor får her muligheten til å debutere med eget stykke i Operaen. Et sted som i etterkant har blitt hans faste arbeidsplass. Under konserten spiller Seigmen også andre låter som de ikke tidligere har fremført live, i hva som av enkelte omtales som et absolutt høydepunkt av konsertopplevelser. | To år senere får de muligheten til å gjøre enda en konsert. De bookes som første rockeband til å gjøre en konsert i det nyåpnede operabygget i Oslo. Responsen uteblir ikke og det må snart settes opp en ekstraforestilling. Marius som etter Seigmen har bygget et renommé som tenor får her muligheten til å debutere med eget stykke i Operaen. Et sted som i etterkant har blitt hans faste arbeidsplass. Under konserten spiller Seigmen også andre låter som de ikke tidligere har fremført live, i hva som av enkelte omtales som et absolutt høydepunkt av konsertopplevelser. | ||
+ | -- '''2012''' -- <br /> | ||
Også her blir det startet en underskriftskampanje for å få gitt ut en DVD, men utgivelsen av denne kommer ikke før i 2012. Samme året gjør Seigmen igjen nye konserter, blant annet på Total, konsertlokalet i Tønsberg oppkalt etter deres eget album. Det er også første gang på 14 år at Seigmen fremfører en ny, egenkomponert låt. | Også her blir det startet en underskriftskampanje for å få gitt ut en DVD, men utgivelsen av denne kommer ikke før i 2012. Samme året gjør Seigmen igjen nye konserter, blant annet på Total, konsertlokalet i Tønsberg oppkalt etter deres eget album. Det er også første gang på 14 år at Seigmen fremfører en ny, egenkomponert låt. | ||
Revisjonen fra 6. aug. 2012 kl. 17:43
-- 1989 --
|
Kilde
Dette sammendraget av Seigmens historie tar utgangspunkt i informasjon fra dokumentaren «Fra X til Døden», som fulgte med DVD-utgivelsen med samme navn.